Lepo

Muista levätä oikein

Lepo tarkoittaa sitä, että osaat palautua oikealla tavalla. Sekä pääsi, että kroppasi tarvitsee lepoa, ja siksi voi levätä monella eri tavalla. Voit levätä passiivisesti ja aktiivisesti. Passiivinen lepo tarkoittaa sitä, ettet liiku, ja ylivoimaisesti paras passiivinen lepo on uni. Ilman unta et jaksa urheilla etkä käydä koulua.

Uni

Nuorena urheilijanaa sinulla on erityisen vaativa elämäntilanne, joka vaatii säännöllisyyttä ja hieman suunnitteluakin. Joskus harjoituksesi loppuvat myöhään illalla, jolloin voi olla vaikeaa saada unta. Älä yritä nukahtaa väkisin, vaan kun tulet kotiin, syö iltapala, käy iltapesulla ja lue hetki aikaa. Lukemisen ei tarvitse välttämättä käsittää jääkiekkoa, vaan lue mieluimmin jotain muuta.

Jos on oikein hankalaa saada unta, voit kokeilla käydä lämpöisessä suihkussa. Tämä yleensä rauhoittaa. Yritä saada säännöllinen unirytmi. Säännöllinen unirytmi tarkoittaa sitä, että yrität mennä ajoissa illalla nukkumaan samaan aikaan. Tämä on tärkeää myös viikonloppuisin jos sinulla on seuraavana päivänä ottelu.

Palautuminen

Kun lihakset ylikuormittuvat, ne tulevat kipeiksi. Usein luullaan, että silloin kun ei rasiteta lihasta palaudutaan parhaiten, mutta tämä ei aina pidä paikkansa. Palautumista voit nopeuttaa ns. palautusharjoittelulla jolloin "huuhdot" lihaksiin kertyneet kuona-aineet pois, ja poistat lihaskireyden isoilla liikeradoilla.

Hyviä palautusharjoituksia sisältää runsaasti venyttelyä ja pitkäkestoista kuormitusta. Tämä saattaa kuullostaa tieteelliseltä, mutta itse asiassa riittää kun venyttelet kunnolla ennen ja jälkeen palautuslenkin. Maastohiihto, pyöräily, uinti ja vesijuoksu ovat myös erinomaisia palautusmuotoja.


   
Lisää uutisia
TarU Hockey
«  Lokakuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Kategoriat